this is my story

i follow u

mAsA iTu WaSiAT

Daisypath blog Ku

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, September 25, 2010

apa tu CINTA

  • terdapat 3 komponen dalam CINTA iaitu.. itimacy (keakraban), passion (keghairahan& commitment (penglibatan)
nilai CINTA bergantung kepada 3 komponen tersebut
jenis PERCINTAAN bergantung kepada perkaitan antara komponen tersebut.
perbezaan jenis cinta boleh dijelaskan sebagai kombinasi yang berbeza antara 3 komponen tersebut.

  1. intimasi=liking=hanya suka xda komitmen jangka panjang
  2. intimacy+commitment=companionate = sahabat semata2
  3. commitment=empty love=jiwa kosong=perkahwinan yg diatur
  4. passion+commitment=fatuous love=kawan biasa tp terlibat dengan sexual intercouse
  5. passion=infatuation=cinta pandang pertana,tapi mudah berlalu
  6. passion+intimacy=romantic love=ikatan emosi dan fizikal yang kuat,(org yg dah kahwin)
  7. imtimacy+passion+commitment=CONSUMMATE LOVE=lazimnya dirasai oleh mereka yang berkahwin/perfect love

jenis2 @ gaya bercinta:
  • cinta persahabatan: wujud dari persahabatan,timbul secaara perlahan,tidak sedar mereka dilamun cinta,mempunyai minat yang sama dgn pasangan, perlu jangka masa panjang utk menyintai seseorang scr mendalam,memerlukan masa perkenalan yang panjang sblm bercinta.
  • cinta romantis: hasil drpada tarikan fizikal yg kuat pada pandang pertama, mahukan penyatuan dan perpaduan dalam hubungan cinta,seboleh2nya mahukan 1 identiti dengan pasangan, memandang cinta sesuatu yg tinggi nilainya.
  • cinta permainan: mengurangkan pergantungan dan tanggungjawab, mempunyai lebih dari 1 hubungan cinta dalam 1 masa, tidak serius dalam bercinta dan tidak mendalam perasaan cintanya, membiarkan pasangan tertanya tentang status hubungan,tidak mempunyai hubungan jangka panjang,jarang mesra dari sudut emosi dengan pasangan,lebih suka bebas dan tidak mahu kebebasan diganggu oleh sesiapa termasuk pasangannya.
  • cinta logikal: individu cuba mencari pasangan terbaik utk dirinya, menetapkan ciri2 khusus, mencari pasangan mengikut ciri dikehendaki, bila bertemu pasangan yang sesuai, kemungkinan utk berpisah dipertimbangkan terlebih dahulu, sabar menangguh hubungan cinta, sehingga merasakan telah betul2 bertemu individu yg memenuhi kriteria tersebut.
  • cinta pengorbanan: merujuk kpd mereka yg sedia membantu,amat memahami dan pemaaf,terlalu ekstrim menyebabkan individu terlalu penyabar terhadap insan yang dicintainya,pengorbanan menyebabkan fikiran terbatas, bersikap tebuka dan boleh menerima cinta dari org yg berbeza2 personalitinya, sanggup memberi cinta & kasih sayang dgn rela hati, sanggup melakukan apa sahaja asalka org yg dicintai bahgia,sanggup ketepikan cita2 asalkan pasangan yang dicintai dapat apa yg diingini.
  • cinta kepunyaan: cemburu,tidak suka perpisahan,menjadi beban kpd org lain krn sgt mementinkan diri sdri, perasaan ingin mengawal yg kuat, dlm masa yg sama mahu rasa dimiliki oleh pasangan, sentiasa mencurigai keutuhan cinta pasangan masing2.


rasa2 mn satu gaya cinta kita?
sila lah jawab iventori gaya bercinta,
hehehe..
gaya saya adalah cinta persahabatan..hmmm
mana nk dapt iventori? sila rujuk kaunselor anda... sekian.. (",)y


No comments: